fredag den 14. november 2008

Torvehaller, NU!

Uhm sidder her med sokker på i hygge bukser og en stor trøje, ikke tyk men stor. Og jeg ville lave mig en kop te hvis jeg havde en gryde og gas til komfuret, men det har jeg ikke. Jeg har sat Rickie Lee Jones i computeren, dejlig hyggelig musik, som jeg blev præsenteret for en gang i 2002 af min tidligere køkkenchef, så tak til ham..

Fundere lidt over hvad der er sket siden sidst... I lørdags d.8/11-08 var jeg og Kongen blevet inviteret til Gourmet klubbens årlige afskeds middag. Gourmet klubben består af i alt 12 danske mandfolk i deres bedste alder, alle over 50, de smider så konerne ud 6 dage om året imens de øver sig 2 og 2 på forskellige retter i løbet af året og så afgør de hvem der har lavet den bedste forret, hovedret og dessert. De 3 hold skal så lave mad til årets afslutnings fest. Hvor deres koner er inviteret og hver især må de så invitere yderligere et par. Så ialt bliver det til omkring 50 mennesker. Vi mødtes så i den Skandinaviske klub, og lagde ud i baren med diverse cocktails, sagde pænt goddag til alle. Det var rigtig hyggeligt at møde alle dem som har været herude i de sidste 30 år og som jeg har hørt rigtig meget om. Nogen er Brasiliansk gift og andre er danske par som er taget herud sammen. Med mine 25 år er jeg ikke bare den yngste, men jeg er også den som har været her i kortest tid med mine 3 uger, så det var fedt at høre alle de andres historier. Vi fik spist en masse mad, som var lidt kikset, men man bar over med det fordi banden var super engageret, og alle folk simpelthen var så søde, der blev naturligvis drukket en masse vin og danset til bandet, som også var super hyggeligt.. Talte meget med en mand på 80år, Erling, det var meget fascinerende. Rigtig frisk på lidt af det hele tror jeg ;o) og så har han bare rejst verden tynd, sikke nogle historier han kunne. Jeg syns gamle mennesker er interessante at lytte til, respekt. Og hvor må det bare være fantastisk at være så frisk i hovedet som 80 årig.

I dag har vi været på markedet, og som kok er det jo helt fantastisk at få banket råvarerne op i fjæset om jeg så må sige. ALT hvad man kan ønske sig kan købes der, krydderier, alt fra grisen, lammet, kalven, oksen, fjerkræet, havet og jorden, dejligt. Jeg syns at man i et hvert land burde have torvehaller også i Danmark Ritt/Bondam. Så kan man se hvad hvert land har af små hemmeligheder indenfor madvare. I går fandt jeg f.eks. ande tunger, de så ikke just lækre ud, men de lignede dampede plukkede blåmuslinger, jeg så også grise fødder og øre og hønse fødder. De dejligste fisk i alle verdens størrelser og farver og alt kød hang til modning. Pølser og skinker hang fra loftet af lige over en masse dejlig ost.

I dag er det så blevet til fredag. Jeg har vasket skabe ned i soveværelset og vasket og båret skufferne til de indbyggede håndlavet skabe op igen. Vi vil ha revet skabene ud og have en åben garderobe, men indtil det sker, hvilket ikke sker foreløbig, måtte jeg finde på et alternativ. Eftersom jeg har haft mit tøj liggende i 2 store kufferter midt på gulvet og kongen ligeså, bestemte jeg mig for at gi’ den gas. Der er 3 dobbelt skabe og det lyder jo bestemt flot, men der er kun en hylde i hvert skab, i det ene er der så 2 store skuffer, i det andet er der 3 store og 2 små og i det sidste er der en stang til bøjler. Jeg har fået lagt alt det rene tøj på plads i skabene og det ser rigtig godt ud. Nu mangler jeg bare over halvdelen af tøjet som er beskidt fordi vores vaske maskine bestemte sig for at strække. Men vi har været igennem løn forhandlinger og den er nu klar til at arbejde igen. (HELDIGVIS)
Vi har i øvrigt fået vores første selskab, 250 kuverter til en reception på tirsdag kl. 2100, det er fantastisk det er for et firma som også lige er startet herude de hedder Scandinaivian Design, og ja det siger jo ligesom sig selv hvad de laver. De ringede så fordi de naturligvis ville have passende mad, og det er jo lige os. Så de får 4 slags canapé med sild, leverpostej, Gravad laks, roast beef og en lille æbleskive til dessert. Alle har selvfølgelig behørig garniture. Det glæder vi os meget til, så har vi lidt at se frem til og noget at lave i weekenden ;o)

Fantastisk weekend til jer alle

Ingen kommentarer: