mandag den 13. juli 2009

Frem over isen

Jeg har bestemt mig for at nu må jeg simpelt hen over den forhindring, lige meget hvor høj den end er. Jeg må og skal i gang med at tale portugisisk, jeg kan måske ikke alverdens ord, men jeg kan nogen, som jeg helt glemmer fordi jeg ikke bruger dem og det må være slut nu.
Når folk de taler til mig som i folk som jeg ikke rigtig kender, så bliver min hjerne helt stresset, fordi samtidig med at jeg skal lytte godt efter hvad de siger, så skal jeg også finde de ord frem som jeg har tænkt mig at bruge til at svare, og det er så her tålmodigheden ryger sig en tur, altså min tålmodighed vel at mærke. Jeg prøver at skynde mig at svare og jeg får fremstammet nogle få ord, og fordi Brasilianerne er så søde og tålmodige, ja så giver det tilsynladende mening for dem. Bagefter er det så jeg får mig en sludder med mig selv om hvad det egentlig var jeg gerne ville ha sagt, og inde i mit hoved finder jeg sagtens ordene Hvad er det så der sker fra at jeg sender ordene af sted fra mit hoved til at de lander ude i offentligheden?? Det har jeg ikke planer om at finde ud af, men jeg har en plan om at sørge for at det ikke sker.
Og en anden ting der også presser mig ud i at begynde at tale, det er at vi jo rent faktisk betaler pænt mange penge for dette her kursus og for ligesom at få noget kredit for pengene..
Ironisk nok er det, det sværeste når jeg skal forsøge at tale sproget til folk jeg kender, især til Danskerne, de er ikke såååå tålmodige som Braserne, så derfor slår jeg jo bare over i dansk. Det er og så lidt fordi når jeg så taler portugisisk når dem jeg kender hører, det bliver Årrhhhh Naaaiiiii hvor flot, du kan jo sagtens tale sproget..... ja ja ja ja ja -fordi jeg har sagt 5 ord og det rent faktisk blev til en sætning. Når de siger det, er det jeg bliver helt genert og vælger at tale engelsk el. dansk.
Tilgengæld når nogen Brassere, af dem jeg kender høre mig tale siger de at jeg taler rigtig fint og stortset uden accent, men jeg skal selvfølgelig lige op i tempo, for jeg taler portugisisk i jysk tempo...

Ingen kommentarer: