torsdag den 23. juli 2009

Held at gunpoint


Min veninde var på vej hjem i torsdags midt i myldre trafikken, som vi tidligere har talt om er den yderst hæftig. Nå men hun holder altså i en taxi, alene i denne hersens lange lange kø. Hun høre et ordentlig bang oppe foran og en gang til, men det tænker hun ikke videre over. Taxi manden begynder at snakke til hende, men hun forstår ikke hvad han siger, og siger ja ja, jeg forstår ikke hvad du siger, imens hun smiler venligt. Det taxi manden fortæller hende er, at hun skal tage alle hendes smykker af og lægge dem i hendes taske. De holder stille i denne her exstreme lange kø, nu kan hun godt se at der er noget turmult længere fremme, men hun tænker sådan som de køre hernede er der vel nogen der er kørt op i røven på en anden. Pludselig står der 2 mænd udefor vinduet, en ved hende og en ved taxi manden, de beder om at åbne, men det vil taxi manden ikke, de hiver 2 pistoler frem og fører ind på vinduet. Min veninde bliver selvfølgelig vildt bange og taxi manden vil stadig ikke åbne, hun beder ham om at åbne og det går op for hende at det hun hørte tidligere var skud. Taxi manden åbner endelig vinduerne og de siger noget til min veninde som hun slet ikke forstår, hun giver dem hendes taske, men de siger nej det er ikke det de vil have. Hun fortæller dem at hun ikke forstår hvad de siger. Til sidst går det op for hende at de vil have hendes pung, og den får de. Og de går videre til den næste bil i rækken. Min veninde ringer selvfølgelig til hendes kæreste, de får snakket, kæresten får også lige en snak med taxi manden om hvad der er sket. Taxi manden skynder sig at køre min veninde hjem i sikkerhed. Næste morgen tør min veninde naturligvis ikke at tage afsted igen, men efter et par timer gør hun op med sig selv at det bliver hun nødt til. At køre i taxi er hendes eneste transport mulighed og hvis ikke hun kan det i de 2 år de skal være her, ja så bliver der ikke ret meget at lave for hende. Hun ringer efter en taxi, og pudsigt nok er det den samme chaufør. Det var faktisk meget godt, for de får snakket lidt om episoden, og nu hvor der hverken er pres, turmult, eller farer ja så forstår hun hvad der bliver sagt. Chauføren fortæller også at det er noget som jævnligt sker for taxier.

Det er en grim historie, og jeg blev rigtig bange lige da jeg fik det at vide, men nu hvor jeg har tænkt lidt over det, ja så er det sgu rart at være bevidst om at det kan også ske selvom du køre i taxi, det kan også ske selvom du er brasilianer, det kan ske for alle. Det har givet mig endnu et spark til hvor vigtigt det er at tale sproget, og det har lært mig at man skal have 2 punge med sig altid, en med en masse rod og lidt penge og den rigtige. Min veninde gav nemlig røverne lidt penge, mest udenlandske og så en masse gamle kvitteringer, det tror jeg var en sejer for hende, at de ikke fik noget særligt. Bare man samarbejder, skal det nok gå. Det værste var måske at min veninde ikke havde kontrol over at åbne vinduerne i bilen, det kunne måske have været afgørende for hende og taxi mandens liv, fordi en dum chaufør ikke vil åbne når der står 2 fyrer med gøbber, ind det skal de sgu da nok komme. Det må selvfølgelig også have været utrolig frustrerende ikke at kunne forstå hvad der bliver sagt, og ikke kunne svarer, det svar de nu en gang gerne vil hører. Jeg tror nu at man skal have et rimelig robust ord valg for ikke som min veninde at gå i sort og slet ikke kan forstå et kvæk lige pludselig.

Ingen kommentarer: