torsdag den 1. januar 2009

24 December

Juleaften i Brasilien: D. 24 er ikke en helligdag her i landet. Man mødes med sin familie sent på aftnen og spiser ved 23 tiden, de får kalkun og skinke, ris, salat, farofa er lavet af mandiok/cassava roden det er i tørret tilstand og er lidt ala couscous. Roden kan købes i velasorteret udlandske special butikker og må på ingen måde spises i rå tilstand for den indeholder et middel, som i utilberedt udgave vil slå dig ihjel. Mandiok som den hedder herude, laves også som pommes frites. Ved midnats tid banker det så på døren og det er naturligvis julemanden der kommer med gaver. Og udover familiehyggen er det vidst det. Ingen sang, ingen mandelgave, ingen dansen om juletræ.. -men julepynt er de fuldstændig pjattet/hysteriske med, der er pynt og lys overalt. Har dog ikke lige fået fanget et billede af det, så det må vi vente med til næste år..



Min juleaften i Brasilien... Som tidligere nævnt holdt jeg juleaften hos Vitus og hans familie 5 danskere, 3 Brasilianere og 1 nordmand, Vi spiste ved 2000 tiden, hvilket er meget passende når der har været 32 grader om dagen. Vi spiste traditionel dansk: flæskesteg med rigtig sprøde svær, brune og hvide kartofler, fed brun sovs, rødkål, asier, rødbeder. Brasilianerne havde tilføjet med lidt ris, farofa og salat, meen det holdte jeg mig langt væk fra. Derefter stod den naturligvis på risalamande med kirsebærsauce og mandel.. Efter at vi alle havde forspist os blev opvasken taget og så samlede vi os i stuen omkring et lille, men hyggeligt juletræ, med mange gaver under. Ingen sang, bare direkte på gaver. Vitus´forældre havde købt 2 gaver til kongen og jeg, derudover var der gaver fra Vitus, Tania og Daphne, og én fra Nordmanden og Vitus´far. Kongen og jeg har endnu ikke trods vores forhold på snart 4 år givet hinanden hverken fødselsdags eller julegave, men i år har vi besluttet at købe en fælles julegave, én bog om 1 dag på den bedste restaurant i verden, nemlig El Bulli i spanien, en rigtig tyk en med en masse fede billeder.

Trods et kæmpe savn til kolde Danmark og min familie var det en rigtig hyggelig dejlig juleaften. Jeg har pt lært at det skal være koldt før at det bliver rigtig jul for mit vedkommende.

Håber at i alle har haft en rigtig dejlig jul.

1 kommentar:

Marck Petersen sagde ...

Hej Mille
Super blok du har.....jeg håber, at jeg må linke til den fra mit website voresbrasilien.dk

Hilsen
Marck